Terwijl ik dit schrijf zit ik aan het strand. Het geluid van de zee achter me, een kabbelend ritmisch geluid. Een geluid wat aanzwelt door de wind en weer wegzinkt. De wind voel ik in mijn haren. Haren die bewegen, die voor mijn ogen dansen. In een handbeweging duw ik ze weer op zijn plaats. Maar de wind denkt er anders over. Ze geven er hun draai aan. Ik proef de zoute smaak van water op mijn lippen. Mijn lippen die warm aanvoelen door de zon die schijnt. Om me heen zie ik schelpen, zand, duinen, helmgras, zeewier, wolken, golven, vliegers, vogels, mensen, strepen in het zand, grillige patronen, hoopjes zand. Ik ruik de zee, de zilte lucht, lucht van water, vis, zand. Een gevoel van eenheid, rust, niets hoeven kabbelt door mijn lijf, geen gemaar, geen ploeteren, even niets. Alleen zijn, alléén zijn.

Alleen zijn met wat er is. Het nu, present zijn in het nu.

Hoe vaak lees je erover, maar het zelf beleven? Ik zou het vaker willen ervaren. Ik geef yogales, ik mediteer en toch laat ik me soms mee gaan met gevoelens en gedachten. Soms voelt dat als zwaar. Als een soort slachtoffer dat verdrinkt. Maar hier op het strand, zie ik de lichtpuntjes, door het allemaal te beleven. Het te doorleven, in het te doorzien, is er hoop. Hoop op meer momenten in het nu. Een rustiger geest, een tevreden zijn.

Wil jij ook leren meer te genieten? Tips ontvangen? Klik dan hier.

Lees ook mijn blog over aarden.

Heb je tips aan anderen om meer te genieten? Ik hoor ze graag op dit blog.

Wil je vaker tips ontvangen?

Schrijf je in voor het E-zine van YOGA4YOU Amersfoort: e-zine@yoga4you.nl

Wil je oefenen?

Lees dan verder:

Oefening: Stop met wat je aan het doen bent. En beschrijf de situatie vanuit je

oren – geluid,

je ogen – kijken,

je mond – proeven,

je neus – ruiken,

je tast –gevoel.

Of als je liever tekent. Teken je situatie. Wat merk je op aan geluiden, wat proef je, wat zie je, wat reuk je, wat voel je?

Wat brengt dit je nu?

Ga verder met waar je mee bezig bent.

Ervaar hoe dit nu is.

Tip: Even uit je bezigheden stappen, al is het maar een paar minuten. Even niets hoeven, alleen kijken, ruiken, voelen. Je hoeft het niet te tekenen of te beschrijven met je pen. Kijk wat erin je opkomt als je zo getuige bent. Het is voldoende. Het is ok.