De volgende reeks artikelen gaan over waarnemen met je zintuigen, je gewaar worden van lichaamssignalen, aandachtig zijn.

Ieder van ons heeft vijf zintuigen: je mond, je neus, je huid, je oren en je ogen. Proeven, ruiken, voelen, horen, zien.

zintuigen

Dit beeld heb ik voor me als ik aan zintuigen denk.

Onze zintuigen hebben als doel op te merken. Krijg je een signaal vanuit je lichaam? Dit besef geeft jou inzichten in jezelf. Je hebt ze altijd bij je. Je bent er alleen niet steeds mee bezig.

Vandaag vraag ik je tijd te maken om te ervaren. Ben je er klaar voor?

Stop met wat je aan het doen bent of kies jouw moment van oefenen nadat je dit blog hebt gelezen.

Kijk naar fruit op de fruitschaal. fruit

Welke vrucht trekt jouw aandacht. Neem er de tijd voor.

Bekijk het fruit van alle kanten.

Hoe voelt het fruit?

Hoe ruikt het fruit?

Sluit nu je ogen.

Neem nu bewust een hap en proef.

Omschrijf wat je proeft aan iemand in de buurt of schrijf het op in een notieblok/een dagboek/evernote. Door de delen begint jouw moment van bewustwording. Je hersenen leggen een nieuwe verbinding!

Van de zomer was ik met mijn gezin in Italië en we maakten een salade van komkommer, pesto, tomaat en sla. De tomaat sprong eruit. Ik proefde en genoot van de zoete smaak. Het leek of de tomaat gesuikerd was. We maakten grapjes dat ze suiker gestrooid hadden over de zaadjes tijdens het planten. Deze ervaring maakte dat ik de sla nog steeds proef in mijn herinnering.

Heb je een blijvende herinnering? Wat doet het met je?

Ik zie uit naar jouw herinnering, ervaring, reactie.