Lentebloesem

Hoe gaat het met je?

Voel je ook al de lentekriebels? Of zit je in een periode van pijn/emoties/griep? Wat gebeurt er allemaal in je?

Het is je vast niet ontgaan dat er veel onrust heerst. Het heeft allemaal te maken met de grote bewustzijn shift; van het oude bewustzijn naar het nieuwe bewustzijn.

Alles is energie. Energie heeft een trilling. Zo ook de aarde. En deze trilling van de aarde is stijgende. Dit betekent dat onze trilling omhoog gaat wat je kunt merken aan je lichaam en emoties.

Alles wat niet mee kan naar het nieuwe bewustzijn mag je loslaten. Met zijn allen bevinden wij ons in een groot transformatieproces.

En wat is het doel hiervan?

Dichter bij JEZELF komen. Niet leven vanuit angst maar vanuit vertrouwen. In lijn zijn met je hogere zelf. Je intuïtie aanboren en daarop durven te vertrouwen. Je intuïtie wijst je altijd de weg naar jouw geluk.

En dat is heel proces zijn want de meesten van ons hebben vroeger nooit geleerd hoe we met onze emoties en gevoelens om kunnen gaan. We hebben nooit mogen leren hoe je te leven vanuit je hart.

We hebben alleen geleerd hoe we leven vanuit onze angst en ego en weten vaak niet beter omdat we nu eenmaal in een angstmaatschappij leven.

Maar die tijd is voorbij. De shift is al een paar jaar gaande maar gaat nu razend snel.

Dichtbij jezelf blijven is dus de boodschap.

Hoe doe je dat? Hier mijn 3 tips:

1. Zo min mogelijk tv en kranten lezen.Hoezo wil je al die ellende lezen? Veel van de berichten die er in staan vertellen niet eens de waarheid. Ze maken je alleen maar angstig.

2. Ademen. Ga rustig zitten. Voeten op de grond. Hand onder je navel. Adem diep. Door goed te ademen naar je buik toe maak je weer verbinding met jezelf. Dit is 1 van de manieren om vanuit je hoofd weer naar je hart/intuïtie te komen.

3. Grond! Veel mensen zweven. Hoe merk je dat? Als je teveel in je hoofd zit.  Meestal ben je dan aan het piekeren en ben je besluiteloos en vind je alles moeilijk moeilijk moeilijk.. Goed gronden is belangrijk. Het zet je weer neer op de aarde en zorgt ervoor dat je productief wordt, helderheid krijgt en bewust gaat creëren.

Wat is het verschil tussen nieuw bewustzijn en oud bewustzijn? Hier een klein greepje ;-)Bewustzijn

Oud bewustzijn                               Nieuw bewustzijn

Leven vanuit angst                         Leven vanuit liefde, compassie en vertrouwen

Leven vanuit je ego/status              Leven vanuit je hart

Oordelen                                          Oordeelloos

Leven in dualiteit                            Ik ben jou en jij bent mij

Jaloezie                                             Elkaar helpen

Schaarste                                          Overvloed en verbinding

Ik ben beter dan..                           Iedereen is gelijkwaardig

Ik weet alles al                                 Ik ben nooit uitgeleerd

Slachtofferschap                             Begrijpen dat de wereld een spiegel is van jezelf

 

 

Iemand in een slachtoffer rol denkt: “Het is jouw schuld waarom alles misloopt in mijn leven”.

Iemand met het nieuwe bewustzijn denkt: “Wat in mij heeft deze situatie gecreëerd? Je neemt verantwoordelijkheid en gaat een nieuwe situatie creëren.

Leven vanuit je hart, liefde en compassie is veel leuker. Alles gaat veel meer stromen. Je gaat meer stralen!

Is het gemakkelijk om daar te komen? Ja en nee. Het gaat sneller met begeleiding dan in je eentje. En dat is precies waarmee o.a. ik je kan helpen in mijn yogapraktijk. Net als andere Yoga-, Tai-Chi-, Meditatiedocenten en Ontspanningstherapeuten.

Ontdek wat jouw hart je vertelt.

Mijn volgende artikel gaat over het buikgebied.

ZweepslagWat schrok ik dat ik niet kon lopen!  Alleen op de meest hoge hakken die ik in de kast had staan, zo lukte het me de eerste dagen in mijn nieuwe baan door te komen. Lopen naar de bus, hoe moest dat nou? Gauw dus een fiets regelen zodat ik toch zelf naar mijn werk kon gaan. Afhankelijk zijn van anderen is toch wel een dingetje waar ik niet zo goed in ben. Controle houden waar ik mee bezig ben is meer mijn ding. Maar door zo’n zweepslag werd ik toch maar mooi op de feiten gedrukt. Accepteren dat je een stapje langzamer moet lopen. Oef! Letterlijk en figuurlijk!  Een goed begin van het nieuwe jaar voor mij:). Zelfs dit blog had er onder te lijden.

In middels zijn we 2 maanden verder. Nu ik weer volop in de “running” ben –   ik heb zelfs vorige week al weer gesport (body shape)- wil ik je vertellen wat ik heb gedaan. Mijn herstel is, vind ik best snel en voorspoedig gegaan.

Luisteren naar je lichaam bij een zweepslag

De tip die ik van mijn huisarts kreeg was dat ik niet over mijn grens moest gaan. Ik mocht geen pijn voelen als ik zou gaan oefenen.

Visualiseren  bij zweepslag

De eerste dagen heb ik niet gekoeld, maar met mijn been hoog gezeten. Ik visualiseerde hoe het was om te lopen. Hoe ik een dag eerder nog wel kon lopen. Ik zag mezelf lopen door de straat, lopen door mijn huis.

Compressiekousen bij een zweepslag

compressiekousNa 3 dagen ben ik mijn been gaan koelen, heb ik compressiekousen aan gedaan. En tot mijn verbazing kon ik aan het eind van de derde dag lopen. Al was het op hoge hakken. Ik was zo blij.

Slapen deed ik met een kussen onder mijn been.

Zwemmen bij zweepslag

De week erop ben ik twee keer per week gaan zwemmen. Wat een verademing! Mijn voeten, mijn tenen waren zo blij. Ze zagen er heel verkrampt uit. En door dit zwemmen merkte ik meer ontspanning, minder verkramping! Alsof de spieren in mijn been ook losser werden. Want wat zat er een spanning op het been.

Om de hele dag op hoge hakken te lopen is best zwaar. ‘S avond was ik blij als mijn schoenen uitmochten, maar ja lopen op de voet gaat niet. Plotseling bedacht me dat ik nog gel-zolen in een la had liggen. Die heb ik door midden geknipt zodat ik de hak kon verhogen in een gymschoen. Dit was heerlijk! Soepel lopen! De kramp voelde minder geladen in mijn been.

Oefenen bij zweepslag

schouderstandAls oefening in mijn yogakamer, deed ik de de halve schouderstand tegen de muur. Door mijn benen te laten rusten tegen de muur achter me, ontspande mijn lichaam, mijn onderbenen. Kramp verminderde.

Al met de voeten in de lucht, is het prettig om zachtjes rondjes te draaien met de voeten en daarna de tenen te bewegen.

massageroller voetenIk masseerde mijn voeten verder iedere dag twee keer door ze over een massage roller te laten gaan. (Te koop bij de Tuinen).

Om te gaan zwemmen moest ik trouwens nog wel over mijn ego heen lopen. Want zonder krukken zag ik het echt niet zitten om meer dan 500 meter te lopen. Vanaf de parkeerplaats tot aan het zwembad in de sportclub voelde al als heel ver. Met mijn verstand op nul liep ik uiteindelijk fier door de club.

Uiteindelijk wilde ik in het weekend niet binnen zitten. En haalden we een rolstoel om te gaan wandelen in het bos en om er  boodschappen mee te doen in de supermarkt. Geduwd worden en door mensen heel erg geholpen worden in de winkels deed me beseffen hoe het is om dagelijks in een rolstoel te zitten. Ik voelde me dankbaar dat ik uitzicht had op een korte periode van herstel.

Elke dag liep ik dan wel een paar honderd meter zelf zonder hulp en fietste ik zo’n tien minuten, twee keer per dag, elke week merkte ik een klein stukje verschil. Vooruitgang! Ik hield rust in gecontroleerde vorm. Want helemaal stilzitten is niets voor mij maar is ook niet goed voor herstel. Rust roest, in beweging blijven is altijd het advies.

Doordat ik toch wel een beetje scheef liep soms, om de linker kant te ontlasten, merkte ik dat ik soms last kreeg van mijn rug, mijn si-gewricht. Een check-up bij de osteopaat hielp me weer in balans te komen.

Na 6 weken heel rustig aan, ben ik langzaam na een warming-up de lange kuitspieren gaan rekken.

rek1beenlangrekachterbeenspierkuitspierrekken

Ik hoop, mocht je zelf een zweepslag krijgen, dat je wat aan mijn tips hebt.

Heb je zelf ervaringen die je wilt delen, we horen het graag.

 

 

Deze keer een artikel over Magnesium. Wat heeft magnesium te maken met stress, spanning en kramp?

Op het moment dat ik dit schrijf heb ik last van een zweepslag in mijn kuit. Het overkwam me plotseling tijdens een uurtje sporten, bodyshape, in de sportclub. Ik had een paar dagen ervoor een paar keer geschaatst op een overdekte ijsbaan en mijn kuiten waren wel al wat gevoelig.

Na mijn werk, dacht ik niet meer aan mijn schaatsuitje en ging ik lekker even sporten. Helaas duurde de les maar 45 minuten voor me en moest ik strompelend naar de fitnesscoach voor advies: Fietsen en been hoog houden en hoge hakken dragen!

Nu twee weken later gaat het ietsje pietsje beter, een lang stuk wandelen, sporten gaat niet. Maar fietsen gaat wel. Gelukkig. Een vriendin van mij raadde me gelijk magnesium en een compressiekous aan. Ik weet zeker dat dit heeft geholpen bij mijn herstel.

Magnesium is een mineraal dat aanwezig is in iedere cel van het lichaam. Het is onmisbaar voor de energieproductie, de werking van spieren en zenuwen en voor het behoud van de stevigheid van botten. Magnesium speelt een belangrijke rol bij de werking van enzymen in het lichaam en is betrokken bij de aanmaak van hormonen.

Maar waarom is magnesium zo van belang?

Als je veel sport, verbruikt je lichaam magnesium. Het tekort wordt groter en dit kan stressklachten in de hand werken. Magnesium bevordert allerlei processen in je lichaam. Als je een langdurig tekort hebt aan magnesium kunnen je zowel lichamelijke als psychische klachten krijgen. Merk je dat je regelmatig hoofdpijn en migraine, hebt, onrust voelt? Een magnesiumtekort merk je aan je spieren, je energie en weerstand.

Door een tekort aan magnesium kunnen je spieren onvoldoende ontspannen waardoor je stijve spieren en spierkrampen kunt krijgen.

Magnesium komt in bijna alle voedingsmiddelen voor. Het gehalte aan magnesium verschilt echter per voedingsmiddel. Onderstaand een overzicht van producten die rijk zijn aan magnesium:

  • Groene bladgroenten
  • Tarweproducten
  • Melassestroop
  • Zonnebloempitten
  • Sojaproducten
  • Noten
  • Pinda’s
  • Bonen
  • Granen
  • Zaden
  • Roggebrood
  • Bananen
  • Frambozen
  • Avocado
  • Volle rijst
  • Schelpdieren
  • Kokos
  • Hard water (afhankelijk van het magnesiumgehalte van het drinkwater).

#1: Goedemorgenontbijt. Een yoghurtshake met amandelen en gedroogde vruchten is een goede manier om meer magnesium binnen te krijgen. Voeg nog gedroogde vijgen, rozijnen….. toe voor nog meer variatie.

#2: Bonensoep. Voor de  lunch een kop bruine bonen soep, geeft je niet alleen magnesium maar ook eiwitten en vezels.

# 3: Gegrilde heilbot met geroosterde tomaattapenade. Voeg olijven en kappertjes toe om dit supergezonde hoofdgerecht  te maken.

#4: Snelle spinazie sauté. De ultieme avondmaaltijd is spinazie met champignons en tomaten. Maak het nog iets lekkerder door knoflook te fruiten, italiaanse pesto kruiden en wat “Herbamare van A. Vogel” toe te voegen. Wellicht ook nog een scheutje soya cuisine voor een spinazie a la créme.

#5: Bruine rijst en zwarte bonen. Als bijgerecht of als maaltijd zorgen deze twee voor een geweldige bron van magnesium.

Denk je dat je voeding je niet genoeg magnesium bevat, zorg dan voor een vitaminepreparaat zonder geur- en kleurstoffen zoals

http://www.new-care.nl/?post_type=products&p=441New-Care-Magnesium-NZVT

 

 

 

magnesium vitaminehttp://www.ah.nl/producten/product/wi196643/axium-magneduo-magnesium-vitaminen-man

Lees in het volgende artikel wat ik deed om snel te herstellen, welke oefeningen ik deed en wat ik niet deed.

 

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

%d bloggers op de volgende wijze: