Let op drink de hele dag door water!

meloenkomkommershake

Ontbijtshake van watermeloen en komkommer

Voor de ontbijtshake snijd ik de meloen in vieren en hol ik hem uit. (De pitjes kun je verwijderen maar ook desgewenst mee pureren). De komkommer schil ik en snijd ik in vele partjes. Daarna mix ik het te samen in de blender. Dit levert een grote fles rood sap op!  Mijn doel is om dit sap de gehele dag door te drinken. Als ontbijt heeft het een lekkere bite. En het vult, ongelofelijk!

Na het ontbijt doe ik de lichaamszwaai oefening.

“Zoek een ruime plek om te zwaaien met je armen. Zorg dat je voeten recht naar voren wijzen. En zwaai met je armen van links naar rechts, neem ook je hoofd mee in de beweging. Ga door totdat het genoeg voor je is”.

Zo de dag beginnen voelt super goed!

Lunch

Als lunch maak ik een fruitsalade van aardbeien en druiven en appel. Heerlijk fris en knapperig.

Na de lunch vind ik het heerlijk om een wandeling te maken in de buurt. Voor wat schaduw zoek ik het bos op. Wandelen is enorm goed om je spijsvertering in gang te zetten. Afvalstoffen worden zo gemakkelijker afgevoerd door de bloedcirculatie.

IMAG0685

Namiddag snack: Bananenijs voor 2 personen

  • 4 gepelde bananen in stukjes snijden en invriezen
  • een beetje amandelmelk (genoeg om de banaan te kunnen mixen)
  • 4 abrikozen om mee te mixen
  • 2 abrikozen om te verknippen

Mix de bevroren bananen met de amandelmelk en 4 abrikozen tot een romig ijs. Knip 2 abrikozen in stukjes en meng deze onder het bananenijs. Dit is behoorlijk vullend en heel lekker! Lukt het je niet met je blender de bevroren banaan te mixen, gebruik dan wat meer amandelmelk. Smullen! (De abrikozen kun je ook vervangen door dadels).

courgettesoep

Avondeten

Voor de avond maak ik een soepje van 1 Courgette, 1 liter groentebouillon, 1 knoflook, 1 el kokosolie. Snufje peper. Snijd de courgette in plakjes, fruit de knoflook in de kokosolie. Voeg dan groentebouillon en courgette toe. Laat 15 minuten sudderen (zachtjes koken). Voor een wat pittiger soep kun je groene curry toevoegen. Eventueel kun je de soep romiger maken door er een scheutje soja-room aan toe te voegen.

Avonddrank

In de avond is het heerlijk om citroen/munt limonade gemaakt van water, schijfjes citroen en blaadjes munt en veel ijsblokjes te drinken. Een kruidenthee vind ik zelf ook heerlijk als afsluiting van de detoxdag.

Voor ik naar bed ga doe ik nog de vlinderoefening.

“Zoek een rustige plek en ga zitten op je een mat. Zet je voeten tegen elkaar. Leg je handen over je voeten en adem door.  Strek jezelf op. Breng je aandacht naar je benen. En beweeg je benen als vleugels van een vlinder op en neer. Adem door!”

Ik nodig je uit om een detoxdag in  te plannen.

Advertenties

Detoxen in de zomer!

Voor het eerst houd ik deze zomer een detoxdagje. Een zomerse dag is ideaal want als het warm is heb je minder trek en gaat het detoxen haast vanzelf. Er is nu zoveel fruit voor handen dat dit het ideale moment is voor een puur genietmoment en detoxen!

Afbeelding

Er zijn verschillende vormen van vasten. Sapvasten is een veel gebruikte methode en makkelijk toepasbaar. Het is milder omdat de sappen een kleine hoeveelheid energie geven. Het succes van vasten hangt af van je motivatie. Een dagje vasten is een mooi begin om je lichaam te laten wennen. Stel wel je lichaam en geest in op deze reinigende dag. Zorg voor rust, ontspanning en beweging. Beweging zorgt voor de afvoer van afvalstoffen. Het voorkomt de afbraak van spierweefsel.

Voorzorgsmaatregelen: ben je net ziek geweest, of onlangs geopereerd, heb je chronische klachten, ben je zwanger, heb je diabetes, een aandoening aan de longen, hart en bloedvaten, lever, nieren, schildklier, heb je een psychiatrische ziekte dan adviseer ik je ten zeerste een te overleggen met je huisarts.

Het efffect van een detoxdag is dat je je lichaam reinigt en ontdoet van schadelijke afvalstoffen en overtollige vetten je in het lichaam zijn opgeslagen. In een dag zal dat natuurlijk niet lukken maar alle beetjes helpen; vandaag een dag een volgende keer 2 dagen. Je lichaam herstelt en dit resulteert in een fit en energiek gevoel.

Tijdens de detoxdag voel je je misschien lusteloos, heb je branderige ogen, hoofdpijn. Zorg dan dat je meer beweegt en tussendoor meer water drinkt.

Voor dat je een detoxdag inplant is het goed de dagen ervoor vegetarisch te eten en lijnzaad ’s ochtends en ’s avonds in de yoghurt of kwark te gebruiken om de darmen te reinigen. Denk ook aan je rustmomenten en bouw ruimte in je agenda om een detoxdag te houden maar zorg ook voor voldoende beweging.

Afbeelding
Voor een detoxdag heb je het volgende nodig:
Boodschappenlijstje: Watermeloen, Komkommer, lege fles, Aardbeien, Druiven, Appels, Bananen, Amandelmelk, Abrikozen, Citroen, IJsblokjes, Muntblaadjes, Courgette, Knoflook, Kokosolie, Groentebouillon, Italiaanse kruiden, Peper, Groene curry, Soja-room.

Lees hier meer over mijn recepten voor een zomerse detoxdag.

Geraadpleegde bronnen: Loverendale, legallyraw

avocado

Er wordt veel geschreven over vitamines. Je vraagt je af is extra vitamine wel nodig? Ik heb het antwoord niet. Maar als zelfs je huisarts een vitamine aanbeveelt dan zet dat mij aan het denken. Vanuit mijn yoga opleiding heb ik geleerd, te onderzoeken wat wordt geadviseerd of geschreven.

In de volgende blogs kun je lezen over Vitamine C, Vitamine B12, Vitamine D, Vitamine E.

Te beginnen bij Vitamine B 12 ook wel cobalamine genoemd. Niet alleen belangrijk voor je zenuwstelsel maar ook levert het een bijdrage aan een goede werking van het metabolisme en een energiek lichaam. Een tekort aan vitamine B 12 kan leiden tot verstoorde stofwisseling, bloedarmoede, vermoeidheid, gebrek aan eetlust en hoofdpijn. Verschijnselen als tintelende en gevoelloze handen en voeten, geheugenproblemen en coördinatieproblemen kunnen ontstaan.

Vitamine B12 is betrokken bij celdelingsproces en heeft positieve invloed op het immuunsysteem.

amandel

Vitamine B12 wordt opgenomen door het laatste deel van de dunne darm. Een beschadiging in het maagdarmkanaal of door medicatie kan deze tekorten doen veroorzaken.

De symptomen die kunnen voorkomen bij een tekort aan B12 zijn:
* Depressie of depressieve gevoelens
* (Chronische) vermoeidheid
* Weinig energie
* Slaaptekort
* Wazig (niet helder) gevoel in het hoofd
* Stemmingswisselingen
* Gebrek aan motivatie
* Gebrek aan concentratie
* Spierzwakte
* Tintelende armen en benen
* Huidaandoeningen
* Een gelige huid
* Een gezwollen of geïrriteerde tong
* Paranoia of angsten
* Bloedarmoede

B12 tekort oplossen
Onderzoekers van de Amerikaanse McGill Universiteit ontdekten al in 1975 dat bij patiënten een grote verbetering in het energieniveau en de stemming te zien was als ze vitamine B12 namen, zelfs als hun B12 waarden hoog genoeg waren.

B12 aanvullen
Bronnen van vitamine B12 in voeding zijn vlees, liefst biologisch vlees van dieren die gras hebben gegeten. Vis en dan bij voorkeur wilde vis, vooral krab, mosselen en schelpdieren, en eieren. Wanneer je een tekort wilt voorkomen eet dan af en toe biologisch vlees of wilde vis. En als je vegetarisch bent eet dan tot zo’n zeven eieren per week. Als de darmen B12 niet goed kunnen opnemen, dan kan een supplement effectief zijn, mits het microscopische druppels B12 (via een spray of druppels in je mond) of zuigtabletten zijn. Op deze manier komt de B12 direct via het mondslijmvlies onder de tong in de bloedbaan en omzeil je het probleem als het lichaam de B12 niet kan omzetten via het maag-darmstelsel naar de bloedbaan.

garnalen

Niet ieder supplement blijkt overigens even effectief. Er zijn verschillende vormen van B12 waaronder hydroxocobalamine, cyanocobalamine, methylcobalamine en adenosylcobalamine. Cyanocobalamine is het meest gebruikt in vitamine B12 supplementen, maar volgens verschillende experts, zoals Dr. Mercola en Hans Reijnen en ondersteunt door onderzoek (o.a. Guest J.R., Friedman S, 2006), is dit zeker niet de meest effectieve vorm omdat het lichaam deze eerst nog moet omzetten in de effectievere vormen. Vooral methylcobalamine en ook adenosylcobalamine zijn volgens hen de enige echt effectieve vormen van B12.

Hoeveel vitamine B12 zou je moeten slikken?

Een minimale dosering van 1.000 mg per dag wordt geadviseerd door therapeuten. Voor een test of je een tekort hebt, raadpleeg vooral je huisarts of therapeut.

Goede merken op basis van natuurlijke ingrediënten , geen kleurstoffen, geen parabenen, geen synthetische toevoegingen zijn hiervoor:

Orthica: http://www.orthica.nl

Plantina: http://www.plantina.nl

Bonusan: https://www.bonusan.com/nl/

Nowfoods: http://www.nowfoods.com

%d bloggers liken dit: