Hoe voorkom je stress? Dit artikel gaat over welke stresssoorten er zijn en hoe je stress zou kunnen verminderen.

Je kunt in de stress raken van je werk, je relatie, informatie, vakantie, sporten. Maar ook posttraumatische stress geef je het gevoel dat je moe ben. Je hebt geen zin. Het moet anders. Maar hoe?

7 tips om stress te verminderen

1. Zeg vaker STOP tegen jezelf. Stop met wat je aan het doen bent. En doe niets. Door te luieren, te niksen, niets te hoeven zal je ontdekken dat je niet hoeft te blijven rennen. Je hoeft niet mee doen. Je mag zelf een keuze maken.

Oefening: Kijk naar de lucht, de wolken. Of kijk naar de vogels? Neem er de tijd voor en merk op wat het met je doet om alleen maar te kijken.

IMAG0527

Omgeving Raalte

Of  zoek een rustige plek thuis of op je werk. Ga bijvoorbeeld naar het toilet en neem de tijd om te zitten.

2. Let een dag op wat je eet. Eet je veel suiker, koffie, melk producten? Zoek naar alternatieven. Neem je voor om een dag per week het anders te doen. Het is een begin. Eet geen brood tussen de middag of drink geen  melkproducten. Door hiermee bezig te zijn trigger je je lichaam. Je bewustzijn neemt toe. Wat doet de verandering in eten met je energie? Noteer het in een dagboek.

3. Zorg voor positieve mensen in je omgeving. Negatieve mensen zullen je uitputten. Wat heb je nodig om leuke mensen te ontmoeten?

4. Beweeg elke week een paar keer. Dit hoeft geen uur te zijn. Maar 20 minuten is voldoende. Kijk daarna wat het met je doet. Brengt het je rust in je hoofd? Word je energieker? Ben je slomer geworden? Zoek uit waar je behoefte aan hebt en of dat is wat je wil.

5. Houd een dagboek bij en schrijf op waar krijg je energie van? Zoek uit waar je blij van wordt.

Beekdal Stoutenburg

Beekdal Stoutenburg

 7. Doe iets met aandacht. Wat je ook doet – koken, fietsen, tandenpoetsen, planten watergeven – focus op dat wat je aan het doen bent. Blijf erbij door bijvoorbeeld in jezelf te zeggen. Ik fiets, ik fiets, ik fiets.

Wat doe jij om stress gevoelens te verminderen?