neuzen, neuzen, neuzen

Je samen verwonderen met je kinderen of je dier!

“Neuzen, Neuzen, Neuzen”……..Deze knuffel geef/gaf je vast ook jouw  jonge (klein)kind.

Weet jij ook zo veel gezegden gaan over de neus? De neus in iemands zaken steken, een fijne neus hebben, het neusje van de zalm, met zijn neus in de boter vallen ……..De neus het orgaan van ruiken.

Een sublieme beleving van geuren is het gebruik van kruiden in recepten; verse basilicum, dille, gember, knoflook. Geur doet je smaakpapillen herrijzen.

Spel:

Een leuk spel voor jou en je gezin is, met een blinddoek om, elkaar geuren laten raden.

Vul een luciferdoosjes met kruiden en laat elkaar de geuren ruiken. Als iedereen heeft geroken, mag je pas vertellen wat je hebt geroken.

  • Hoe vonden jullie het?
  • Hoe belangrijk zijn geuren voor jou?
  • Ervaar je nu je dit leest een geur?

Toen ik in de zomer in de bergen op 3000 meter in Oostenrijk was, rook ik de ijle lucht. Het ontroerde me, het herinnerde me aan mijn jeugd in de bergen. Zomer, zon, bergen, wandelen, ik kreeg een flash-back. 

Oefening:

Sluit je ogen en denk aan een moment dat je genoot van een intense geur.

 

Welke geur geeft jouw moment van genieten weer, haalt jouw moment van genieten weer naar boven?

 

Vind je het lastig om een geur te herinneren?

Maak dan deze Bananen/kiwi shake van

2 bananen

1 kiwi

Lepel kokossnippers

Strooi wat havermoutvlokken in de shake

Scheutje Gekookt water

Snufje Kaneel

Welke geur zou je aan dit recept nog toevoegen?

Meer heerlijke recepten van gezonde smoothies vind je hier in een gratis e-book.