avocado

Er wordt veel geschreven over vitamines. Je vraagt je af is extra vitamine wel nodig? Ik heb het antwoord niet. Maar als zelfs je huisarts een vitamine aanbeveelt dan zet dat mij aan het denken. Vanuit mijn yoga opleiding heb ik geleerd, te onderzoeken wat wordt geadviseerd of geschreven.

In de volgende blogs kun je lezen over Vitamine C, Vitamine B12, Vitamine D, Vitamine E.

Te beginnen bij Vitamine B 12 ook wel cobalamine genoemd. Niet alleen belangrijk voor je zenuwstelsel maar ook levert het een bijdrage aan een goede werking van het metabolisme en een energiek lichaam. Een tekort aan vitamine B 12 kan leiden tot verstoorde stofwisseling, bloedarmoede, vermoeidheid, gebrek aan eetlust en hoofdpijn. Verschijnselen als tintelende en gevoelloze handen en voeten, geheugenproblemen en coördinatieproblemen kunnen ontstaan.

Vitamine B12 is betrokken bij celdelingsproces en heeft positieve invloed op het immuunsysteem.

amandel

Vitamine B12 wordt opgenomen door het laatste deel van de dunne darm. Een beschadiging in het maagdarmkanaal of door medicatie kan deze tekorten doen veroorzaken.

De symptomen die kunnen voorkomen bij een tekort aan B12 zijn:
* Depressie of depressieve gevoelens
* (Chronische) vermoeidheid
* Weinig energie
* Slaaptekort
* Wazig (niet helder) gevoel in het hoofd
* Stemmingswisselingen
* Gebrek aan motivatie
* Gebrek aan concentratie
* Spierzwakte
* Tintelende armen en benen
* Huidaandoeningen
* Een gelige huid
* Een gezwollen of geïrriteerde tong
* Paranoia of angsten
* Bloedarmoede

B12 tekort oplossen
Onderzoekers van de Amerikaanse McGill Universiteit ontdekten al in 1975 dat bij patiënten een grote verbetering in het energieniveau en de stemming te zien was als ze vitamine B12 namen, zelfs als hun B12 waarden hoog genoeg waren.

B12 aanvullen
Bronnen van vitamine B12 in voeding zijn vlees, liefst biologisch vlees van dieren die gras hebben gegeten. Vis en dan bij voorkeur wilde vis, vooral krab, mosselen en schelpdieren, en eieren. Wanneer je een tekort wilt voorkomen eet dan af en toe biologisch vlees of wilde vis. En als je vegetarisch bent eet dan tot zo’n zeven eieren per week. Als de darmen B12 niet goed kunnen opnemen, dan kan een supplement effectief zijn, mits het microscopische druppels B12 (via een spray of druppels in je mond) of zuigtabletten zijn. Op deze manier komt de B12 direct via het mondslijmvlies onder de tong in de bloedbaan en omzeil je het probleem als het lichaam de B12 niet kan omzetten via het maag-darmstelsel naar de bloedbaan.

garnalen

Niet ieder supplement blijkt overigens even effectief. Er zijn verschillende vormen van B12 waaronder hydroxocobalamine, cyanocobalamine, methylcobalamine en adenosylcobalamine. Cyanocobalamine is het meest gebruikt in vitamine B12 supplementen, maar volgens verschillende experts, zoals Dr. Mercola en Hans Reijnen en ondersteunt door onderzoek (o.a. Guest J.R., Friedman S, 2006), is dit zeker niet de meest effectieve vorm omdat het lichaam deze eerst nog moet omzetten in de effectievere vormen. Vooral methylcobalamine en ook adenosylcobalamine zijn volgens hen de enige echt effectieve vormen van B12.

Hoeveel vitamine B12 zou je moeten slikken?

Een minimale dosering van 1.000 mg per dag wordt geadviseerd door therapeuten. Voor een test of je een tekort hebt, raadpleeg vooral je huisarts of therapeut.

Goede merken op basis van natuurlijke ingrediënten , geen kleurstoffen, geen parabenen, geen synthetische toevoegingen zijn hiervoor:

Orthica: http://www.orthica.nl

Plantina: http://www.plantina.nl

Bonusan: https://www.bonusan.com/nl/

Nowfoods: http://www.nowfoods.com