Circus_Smirkus_-_Static_Trapeze

 

Dit is het derde blogbericht over vermoeidheid

Lees eerdere berichten hier

Aan de top of aan je top?

Merk je al een tijdje dat je aan je top zit? Bijvoorbeeld dat je vroeg wakker bent, snel overprikkeld bent, negatieve gedachten hebt, gespannen en moeizaam beweegt.

Het kan zo maar zijn dat jij al jaren deze spanningen hebt opgebouwd. Zakt dan jouw spanning als je voor je gevoel rust neemt?

 

Ik spreek uit ervaring

 

Het antwoord is nee. Het blijkt dat je spanningsboog – om je lichaam volledig te laten herstellen- niet voldoende zakt als je “onder hoogspanning” staat.

Toen mij dat jaren geleden verteld werd tijdens een training gingen mijn ogen open.   Ik voelde een zwaar gevoel op mijn schouders. Ik had al lang door dat ik rustiger aan moest doen. Maar hoe? En als ik dan rustiger aan deed? Dan was ik snel moe als ik me inspande én  kon ik me moeilijk uiten. De volgende grafieken maakten mij duidelijk hoe het nu echt zit.   

Grafiek 1

fig1

Deze grafiek laat zien dat je niet altijd ontspant en dat je soms onvolledig ontspant en soms herstelt na een volledige ontspanning.

Grafiek 2

fig 2

Deze grafiek geeft de opbouw van overspanning weer. Je past jezelf aan je norm aan wat je zelf niet in de gaten hebt. Het bereik schuift op, de hogere spanning wordt gewoon, de rustniveaus stijgen mee. Je put je in deze situatie uit, je belastbaarheid wordt kleiner.

Grafiek 3

fig 3

Deze grafiek geeft een verhoogd gevoel van overspanning weer. De ervaren hoge spanning wordt gewoon, de rustmomenten blijven gelijk. In deze situatie ben je minder goed in staat relatief kleine, extra spanningsbronnen nog op te vangen. De rek is eruit. Hierdoor kunnen allerlei klachten ontstaan.

Grafiek 4

fig4

Deze grafiek geeft weer waar de yogadocent actief is.

Overspanning wordt hersteld. De ervaring van ontspanning wordt toegelaten, de ontspanningservaringen worden herhaald en worden gewoner. In deze situatie kun je spanningen beter opvangen.

Bron: Methode van Dixhoorn – module Adem en Ontspanning Yvonne Esser

oliepeil

Terug naar het hier en nu:  Heb je een auto?

Wat zou je doen als je olielampje gaat branden als je op weg bent?

Stoppen of doorrijden?

De meeste mensen die ik dit voorleg, stoppen de auto en gaan onderzoeken wat er is, gaan naar een benzinestation en kopen olie om de tank mee bij te vullen.

Als je dit nu doortrekt naar jouw leven. Stop jij op de momenten dat je lichaam signalen uitzendt?

Herken je de signalen dat je lichaam je zegt. HO!

 

In het volgende blog lees je mijn volgende blogbericht over vermoeidheid

 Hartelijke groet

Els

Els is een gecertificeerd Kinderyoga, Samsara Yoga en adem en ontspanning docent bij YOGA4YOU.nl. Ze ontving haar eerste certificaat van Danielle Bergsma Directeur van de Samsara Yoga docenten opleiding. Ze is lid van de Vereniging van Yogadocenten Nederland.