In de afgelopen artikelen heb je kunnen lezen over misverstanden rond yoga en redenen om aan yoga te beginnen.

Dit artikel gaat over wat yoga je kan brengen.

In de afgelopen jaren ontdekte ik 17 voordelen van yoga:

    1. Je lichaamshouding verbetert waardoor je een zelfverzekerde uitstraling krijgt, je zelfvertrouwen toeneemt en fysieke klachten worden voorkomen

    2.  Je leert “met beide benen op de grond te staan“. Wat is het belangrijkste in jouw leven en wat is er eigenlijk echt van belang?

    3. Je lichaamsfuncties verbeteren. Yoga beoefening bevordert  de afscheiding van afvalstoffen, circulatie van vocht, doorbloeding van aderen, werking van de darmen

    4. Je ontwikkelt een nieuwe kijk op het leven

    5. Je gewrichten en wervelkolom blijven flexibel. In de loop der jaren word je bindweefsel minder elastisch. De hoeveelheid kraakbeen neemt af en het synovia, een belangrijke vloeistof in het gewricht, wordt minder stroperig. De beoefening van yoga zou dit proces kunnen vertragen

    6. Je leert ontspannen en krijgt rust in je hoofd

    7. Je uithoudingsvermogen neemt toe. Dit zou de kans kunnen verminderen op bacteriële en virale infecties, hart- en vaatziekten, een hoge bloeddruk, cholesterolgehalte, diabetes mellitus type I en II, overspannenheid, blessures bij inspanning, obesitas

    8. Je relatie met andere personen verbetert

    9. Je ontwikkelt meer zelfvertrouwen

    10. Je voelt je fitter en energieker

    11. Je humeur verbetert, je wordt vrolijker

    12. Je leert omgaan met pijnlees hier meer over

    13. Je hebt minder last van angst*


    14. Yoga helpt bij depressies*

    15. Yoga leert je om te gaan met je boosheid

    16.  Yoga houdt je jong *

    17. Yoga verbetert je immuumsysteem*

* Lees meer in Eerlijk over yoga – William Broad

Yoga Pose -- Adapted Child's Pose

Oefening

De volgende oefening is een vooroverbuigende houding die werkt in op het spijsverteringstelsel. Deze heet de kind houding. Het is een kalmerende houding. Deze voorovergebogen houding laat het bloed naar het bovenlichaam stromen doordat de bloedtoevoer naar de benen beperkt wordt. De inwendige organen worden gevoed. De verhoogde bloedtoevoer naar het hoofd geeft subtiele energie en bereidt de geest voor op concentratie. De bloedsomloop in het gezicht verbetert. 

Yoga Mudra

      • Kom op je knieën zitten
      • Je voeten wijzen naar achteren
      • Ga zo mogelijk zitten op je hielen
      • De grote tenen raken elkaar
      • De hielen staan iets uit elkaar
      • Strek je rug
      • Je kin iets omlaag
      • Strengel je vingers in elkaar
      • Rek je zelf helemaal uit
      • Strek je armen naar voren en schuin omhoog
      • Adem uit
      • En buig voorover
      • De armen langs je oren
      • Spreid je vingers wijd op de grond
      • Je hoofd rust op de grond
      • Adem door
      • Blijf zo liggen en let op je adembeweging.
      • Voel de beweging in je buik
      • Als het voldoende is
      • Kom je rechtop zitten
      • Strek je benen naar voren uit
      • En voel na

 

kind houding

Aandachtspunten

      • Grote Tenen tegen elkaar
      • Optie: knieën uit elkaar zodat je buik ruimte krijgt
      • Hoge bloeddruk/hartkwaal: Stapel je vuisten op elkaar en leg je hoofd erop neer

Welk effect heeft yoga op jou? In het reactieveld onder aan de pagina kun je jouw ervaring delen.

Dank je wel alvast.