Rust in je hoofd met yogalessen van YOGA4you.nl Amersfoort op maandagavond 20.30 uurIn  privé-yoga-sessies, hoor ik klanten soms vragen: “Wanneer?” `Wanneer zullen mijn heupen zich meer openen, wanneer zal ik in staat zijn om mijn tenen aan te raken, wanneer zal ik meer flexibel, open, sterk, etc zijn`. Het grappige is dat ze opener, flexibeler, meer evenwichtiger en sterker zijn dan wanneer ze begonnen – ze beseffen het alleen nog niet.

Cursisten kunnen vaak niet zelf de vooruitgang zien die zij reeds hebben behaald. Ze hebben de neiging om zo gefocust op het einddoel te zijn; dat wat ze willen bereiken, dat wat ze proberen aan te leren. Wat ze niet in de gaten hebben is hoe ver ze al zijn gekomen, waar ze vandaan kwamen!

Grote veranderingen gebeuren niet in één dag!

Meer nog is het belangrijk te onthouden dat grote veranderingen gewoon niet van de één op de andere dag ontstaan. Kleine veranderingen vinden elke keer dat je op je mat staat plaats; de veranderingen zijn zo klein dat je het misschien niet eens in de gaten hebt, totdat je misschien op een dag je op magische wijze dieper in een yogahouding komt, zonder je het zelfs te realiseren. Als docent zie ik hoe cursisten al zijn veranderd in gezichtsuitdrukking en dat hun inzicht of perspectief is verschoven.

 

Tuurlijk, willen we niet allemaal voldoening voelen? Beseffen dat we vooruitgang hebben geboekt, dat oefenen zijn uitwerking heeft? In de praktijk richt je je misschien op fysieke vooruitgang, het werken aan bepaalde houdingen of aan het verkrijgen van meer kracht of flexibiliteit. En wacht je op het gevoel dat je een doorbraak hebt bereikt. Maar dat is slechts een splinter van de groei bij regelmatige yoga beoefening.

De grootste veranderingen gebeuren als je ophoudt te geloven dat je zou moeten veranderen!

Yoga als een spiritueel pad gaat over het ontwikkelen van ons Innerlijk Zelf en is zo veel meer dan onze uiterlijke verschijning. Het gaat over het balanceren van onze innerlijke en uiterlijke werelden – het ontdekken van ons Ware Zelf, zodat we kunnen handelen vanuit integriteit, eerlijkheid in alles wat we doen. Yoga beoefening is niet of je meer gevorderde houdingen kunt doen, de diepere doorwerking gaat over hoe je anderen, maar ook jezelf behandelt – het soort persoon dat je bent/wilt zijn en het leven dat je wilt leiden.

Asana’s aan de kant:)

 

Hier zijn zeven tekenen dat je vooruitgang hebt geboekt op het pad van yoga beoefening. 

 

1 Je voelt en ziet meer

 

De beoefening van yoga, of het nu een asana (yogahouding), pranayama, zelfstudie of meditatie is, het vergroot je bewustzijn – je zult meer voelen en opmerken. Je zult meer bewust zijn van de manier waarop je lichaam aanvoelt in een yoga houding en waar nodig de nodige aanpassingen kunnen maken,  de subtiele verschillen tussen de twee kanten van je lichaam waarnemen. Je bent bewust van wanneer gedachten en emoties ontstaan​​, en je betrapt jezelf gemakkelijker erop wanneer je niet oplet. Je bent gevoeliger voor de subtiele verschuivingen die plaatsvinden in je dagelijks leven. In plaats van te vervallen in onbewuste patronen weet je wat je doet en waarom. Je maakt bewuste keuzes in alle aspecten van je leven.

 

2 Je antwoordt behoedzamer

 

In plaats van veroordelend te reageren, begin je je reactie op bepaalde situaties of triggers, bewuster te kiezen. Je bent minder impulsief en meer bewust van je acties. Op de mat kies je ervoor langer in een yogahouding te blijven door. Je ademt dieper in en uit in plaats van uit een houding te komen omdat je geest je zegt dat dit te moeilijk voor je is. Het werken met de adem, doet je inzien dat je sterker bent dan dat je geest ooit voor mogelijk had gehouden.

 

3 Je bent bereid uit je comfort-zone te komen

 

Samen met het langer blijven in een yogahouding ben je bereid om meer risico’s op en naast de mat te nemen. Misschien was je in het begin bang om alleen naar een yogales toe te gaan. Nu wandel je met gemak een studio binnen waar je niemand kent. Door middel van yoga, word je meer vertrouwd met ongemakkelijke situaties. Je bent meer bereid om jezelf uit te dagen door nieuwe dingen te proberen.

 

4 Je bent gestopt met oordelen over jezelf

Dit is misschien nog niet helemaal waar, maar je kritische innerlijke stem is minder luid dan het ooit was! Je bekritiseert niet meer elke houding die je niet gemakkelijk af gaat. Je weet dat niemand perfect is! Je wordt niet meer geraakt als je merkt dat je in een evenwichtshouding je balans niet kunt vinden.  Je bent ook gestopt met het vergelijken van jezelf met anderen in de groep. Je waardeert dat je oefent en weet dat je mild voor jezelf mag zijn.

 

5 Je ligt eigenlijk graag in Savasana.

Geloof het of niet (misschien kun je het je nog herinneren!) Savasana is een uitdagende houding voor de meeste beginnende yoga cursisten. Velen zijn niet gewend om voor langere tijd met hun ogen gesloten te liggen. Weet je nog de eerste keer dat je al liggende moest ontspannen en je dacht ontspannen wat is dat? Yoga leert ons rustig te zijn en naar binnen te keren.

Daadwerkelijk jezelf toestaan te blijven liggen in Savasana is een voortuitgang op het pad van Yoga.

PENTAX Image

6. Je staat meer open

Als een gesloten, introvert type zul je niet snel je mond openen om te zeggen wat je hebt te zeggen. Je houdt jouw mening voor jezelf of deelt het alleen met mensen die je nabij staan. Door elke keer opnieuw een oefening als nieuw te onderzoeken, leidt yoga je naar meer openheid. Open kijken naar jezelf, open kijken om je heen. Was je je voorheen niet bewust van de omgeving, mensen om je heen en welke invloed ze op jou hebben, yoga beoefening maakt dat je alerter, gevoeliger wordt. Je weet wat goed is voor jou en wat je nodig hebt om minder last te ondervinden van je omgeving. Je ervaart ruimte om te zijn wie je bent.

 

7. Je lacht steeds meer

Kwam je op yogales omdat je veel pijn had, je stijf voelde of rust in je hoofd wilde. Tijdens de yogales hoor je woorden als “wees mild voor jezelf, je gezicht is zacht, glimlach terwijl je oefent”. Ongemerkt heeft dit zijn weerslag op jou. Op diverse andere momenten buiten de yogales zingen deze zinnen, woorden rond in je hoofd.  Je kan nu ook lachen als iets niet goed gaat op je werk, thuis, in relatie met anderen. Vrolijkheid, luchtigheid, een gevoel van dankbaarheid, tevredenheid kenmerken je vorderingen op het yogapad.

Mijn vraag aan jou? Hoe merk jij dat yoga beoefening je helpt?

 

 

Het regelmatig beoefenen van yoga geeft jouw lichaam en geest een anker. De volgende tips kunnen je helpen om ook thuis yoga oefeningen uit te voeren.

 

 

  1. Zoek een rustige en warme ruimte.
  2. Eventueel zet je rustige muziek op, bijvoorbeeld met natuurgeluiden.
  3. Zet je telefoon uit, je bril af/lenzen uit.
  4. Bereid je voor voordat je yoga gaat doen. Zorg dat je tijd hebt, dat je niet op de klok hoeft te kijken.
  5. Begin de yoga met zittende oefeningen waarbij je je gewrichten losmaakt.  Bijvoorbeeld Vlinderen: voor het losmaken van de heupen                                                           vlinderen
  6. Volg je gevoel en laat je lichaam je vertellen aan welke oefeningen het behoefte heeft.                                           lichaamszwaai     Benen bekloppen

Wil je een nieuwe weg ingaan naar een fitter en gezonder leven?

 

 

in aandacht zijn met fruit

7. Oefening in aandacht zijn.  Aandachtig eten

Bij de volgende oefeningen pak je  een stukje fruit van de fruitschaal.

  • Kijk of je het wilt schillen of alleen wilt wassen.
  • Neem vervolgens een hap van het fruit
  • Kijk naar wat je eet.
  • Neem waar hoe het eruit ziet; ruik, proef, hoor
  • Kijk hoe je het eten tot je neemt; let op je lippen, let op speeksel
  • Let op je je snelheid van eten
  • Let op je mond; het kauwen, traag /snel
  • Hoe proeft de textuur van het eten
  • Hoe smaakt het
  • Wat proeft je
  • Let op je slikbeweging
  • Merk op wat er gebeurt voordat je slikt
  • Merk op wat er gebeurt als je je eten doorslikt
  • Hoe voelt je maag nu aan
  • Ga door met aandachtig eten, eten met de zintuigen
  • Wat merk je op aan je lichaam
  • Welke lichaamssignalen ontvang je
  • Verlies je de aandacht, begin opnieuw, of begin opnieuw tijdens een nieuwe maaltijd

Wees mild voor je zelf. Als je aandacht verslapt of het je veel moeite kost, begin opnieuw op een ander moment. Je hoeft niet elke maaltijd zo te eten. Je kunt ook 1 keer per week oefenen met aandachtig eten.

 Wat heb je nodig om thuis aan yoga te doen?

In de afgelopen artikelen heb je kunnen lezen over misverstanden rond yoga en redenen om aan yoga te beginnen.

Dit artikel gaat over wat yoga je kan brengen.

In de afgelopen jaren ontdekte ik 17 voordelen van yoga:

    1. Je lichaamshouding verbetert waardoor je een zelfverzekerde uitstraling krijgt, je zelfvertrouwen toeneemt en fysieke klachten worden voorkomen

    2.  Je leert “met beide benen op de grond te staan“. Wat is het belangrijkste in jouw leven en wat is er eigenlijk echt van belang?

    3. Je lichaamsfuncties verbeteren. Yoga beoefening bevordert  de afscheiding van afvalstoffen, circulatie van vocht, doorbloeding van aderen, werking van de darmen

    4. Je ontwikkelt een nieuwe kijk op het leven

    5. Je gewrichten en wervelkolom blijven flexibel. In de loop der jaren word je bindweefsel minder elastisch. De hoeveelheid kraakbeen neemt af en het synovia, een belangrijke vloeistof in het gewricht, wordt minder stroperig. De beoefening van yoga zou dit proces kunnen vertragen

    6. Je leert ontspannen en krijgt rust in je hoofd

    7. Je uithoudingsvermogen neemt toe. Dit zou de kans kunnen verminderen op bacteriële en virale infecties, hart- en vaatziekten, een hoge bloeddruk, cholesterolgehalte, diabetes mellitus type I en II, overspannenheid, blessures bij inspanning, obesitas

    8. Je relatie met andere personen verbetert

    9. Je ontwikkelt meer zelfvertrouwen

    10. Je voelt je fitter en energieker

    11. Je humeur verbetert, je wordt vrolijker

    12. Je leert omgaan met pijnlees hier meer over

    13. Je hebt minder last van angst*


    14. Yoga helpt bij depressies*

    15. Yoga leert je om te gaan met je boosheid

    16.  Yoga houdt je jong *

    17. Yoga verbetert je immuumsysteem*

* Lees meer in Eerlijk over yoga – William Broad

Yoga Pose -- Adapted Child's Pose

Oefening

De volgende oefening is een vooroverbuigende houding die werkt in op het spijsverteringstelsel. Deze heet de kind houding. Het is een kalmerende houding. Deze voorovergebogen houding laat het bloed naar het bovenlichaam stromen doordat de bloedtoevoer naar de benen beperkt wordt. De inwendige organen worden gevoed. De verhoogde bloedtoevoer naar het hoofd geeft subtiele energie en bereidt de geest voor op concentratie. De bloedsomloop in het gezicht verbetert. 

Yoga Mudra

      • Kom op je knieën zitten
      • Je voeten wijzen naar achteren
      • Ga zo mogelijk zitten op je hielen
      • De grote tenen raken elkaar
      • De hielen staan iets uit elkaar
      • Strek je rug
      • Je kin iets omlaag
      • Strengel je vingers in elkaar
      • Rek je zelf helemaal uit
      • Strek je armen naar voren en schuin omhoog
      • Adem uit
      • En buig voorover
      • De armen langs je oren
      • Spreid je vingers wijd op de grond
      • Je hoofd rust op de grond
      • Adem door
      • Blijf zo liggen en let op je adembeweging.
      • Voel de beweging in je buik
      • Als het voldoende is
      • Kom je rechtop zitten
      • Strek je benen naar voren uit
      • En voel na

 

kind houding

Aandachtspunten

      • Grote Tenen tegen elkaar
      • Optie: knieën uit elkaar zodat je buik ruimte krijgt
      • Hoge bloeddruk/hartkwaal: Stapel je vuisten op elkaar en leg je hoofd erop neer

Welk effect heeft yoga op jou? In het reactieveld onder aan de pagina kun je jouw ervaring delen.

Dank je wel alvast.

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

%d bloggers op de volgende wijze: