Het belang van aarden

Mensen die me kennen, zeggen tegen me wat een aanstekelijk enthousiasme heb je. Regelmatig zit ik vol met ideeën, heb ik grootse plannen. Energie ten top! Het leven lacht me toe.

Van alle ideeën kwam niet altijd iets terecht.  Was dat het geval dan voelde ik me heel moe. Top, Dal; Energie hoog, Energie laag.  In een dipperiode was ik niet alleen moe, maar ook pessimistischer, kon ik niet veel hebben. Door het doen van yogaoefeningen kwam ik erachter welke oefeningen me helpen om in balans te blijven.

Het belang van aarden – grondingsoefeningen

Het zijn niet de oefeningen waar we in allerlei poses staan. Nee, de oefeningen waar ik zit op de vloer. Laatst las ik een boek van Susan Marletta-Hart over hooggevoeligheid. Wat ik onbewust de afgelopen jaren geleerd heb, bevestigde zij me met haar boek en het gedeelte over aarden. De oefeningen die ik als docent doe zijn de oefeningen waar ik zelf veel aan heb gehad. Het werd me steeds duidelijker dat het prettig is om steeds opnieuw weer grondings oefeningen te doen. Ik weet nog heel goed, het is al weer heel lang geleden dat iemand tegem me zei.”Je zou moeten leren gronden!”

Ik begreep totaal niet waar ze het over had. Ik googlede maar destijds kwam het antwoord niet naar me toe. Haar opmerking raakte me diep. Ik was gespannen, ik voelde me gekwetst. Maar zie wat er nu ontstaan is? Ik heb weet hoe ik mijn energie in banen kan leiden. Mijn leven is veranderd, ik ben veranderd. Ik sta opener. Ik ben meer relativerend, observerend, doortastend geworden maar ook milder en vrolijker geworden. Wat aarden al niet kan doen. Ik verwonder me steeds meer.

Wat is aarden?

Susan Hart verwoordt het aarden als volgt: “Als de ondergrond niet stevig is, zal al je werk ondoelmatig blijven. Als er geen goede fundering is, is je bouwwerk hoe schitterend ook, instabiel.

Aarden is:

  • Je bewust zijn van je lichaam
  • Je bewust zijn van je grenzen
  • Je bewust zijn dat je een opzichzelf staand persoon bent
  • Jezelf als een geheel ervaren
  • Je bewust zijn dat je gevoed wordt door de energie die uit de aarde komt
  • Energie je naar beneden naar je voeten, naar de grond gericht is.
  • Verbonden zijn met het middelpunt in je hara, je centrum onder je navel. Oude Chinese teksten duiden aan dat de energie in de hara stolt wanneer we kalm en ontspannen ademen. Zodat het lichaam stabiel en evenwichtig aanvoel”t.

 Ik gebruik de volgende manieren om te aarden:

 7 manieren om je te aarden: 

Voeten masseren, helpt je te aarden

Voeten masseren, helpt je te aarden

  1. Je voeten masseren. Wist je dat op je voetzool belangrijke energiepunten liggen die in verbinding staan met je lichaam? Ons lichaam is een bron van energie, wijsheid en intuïtie. Het masseren zorgt voor een rust moment en je kan het niet verkeerd doen. Jouw lichaam vertelt wat je nodig hebt. Luister naar je voeten, voel de huid, de warmte van je handen.Voeten masseren, helpt je te aarden
  2. Op de grond zitten en bewegen als een vlinder. Ga zitten in kleermaker zit. Breng nu je voeten tegen elkaar. Leg je handen om je voeten. Maak je rug lang. Strek je op. Breng je aandacht bij je benen, beweeg je benen heel langzaam op en neer. Beweeg als een vlinder, dartelend, soepel, zacht. En stop op het moment dat je het voldoende vindt.  
  3. Wandelen. Onderzoek waar je troost vindt, welke plek je oplaadt, welk plek je rust geeft. Voor mij is dat respectievelijk in het bos, langs de waterkant/op het water en de duinen. Loop heel bewust. Volg een tijdje het afrollen van je voeten, het neerkomen van de hak op de grond. De aanraking van de tenen met de grond. 
  4. Stampen met je voeten. Als je met je voeten stampt, let dan op wat er gebeurt. Merk je dat je benen, je voeten warmer worden? Ontstaat er een tinteling? Wat neem je waar als je stampt. 
  5. Schopbeweging Op momenten dat je hoofd vol zit, dat je je gefrustreerd, geïrriteerd voelt zou je de volgende beweging kunnen maken. Zoek daarvoor een plek waar je niemand stoort of kan bezeren. Zet je handen in de zij. Kijk naar een punt. Verplaats je gewicht naar een been en duw je been naar de zijkant uit en wissel van been. Herhaal een paar keer. Stop er mee als het voldoende is. Let op wat er nu gebeurt. Is er iets wat je opvalt? 
  6. Gebruik je handen. Graven in de aarde (tuinieren), kleien, deeg kneden, trommelen geven je je krachtbron terug. Het totaal met aandacht bij deze bezigheid zijn, maakt je hoofd leeg. Wat onder je handen gemaakt wordt is als een golf, het ontstaat gewoon zonder dat je je best doet.
  7.  Koken. Dat wat je eet, ben jij. Hoe meer je eet wat onbewerkt is, wat rechtstreeks uit de natuur komt zonder toevoegingen zal jouw opladen. Denk eens aan een tas vol met biologische groeten van ODIN of VITATAS. Ik gebruik het wekelijks. Ik hoef niet meer na te denken wat ik eet. Dit geeft me onnoemlijk veel rust. Ik krijg recepten die ik naar eigen inzicht en creativiteit aanpas aan mijn situatie/gezin. Of gebruik de recepten uit dit blog.

 

Een stop moment

Door tijdens de dag bewust contact te maken met de grond onder je voeten, de zitting van je stoel, bewust te zijn hoe je zit, hoe je rug leunt tegen de rugleuning van de bank of stoel, leer je je zelf een pas op de plaats te doen. Je last als het ware een stop moment in. Just do it. In het doen zit jouw ervaring. In het verwoorden van je ervaring – in een schriftje, aan een ander persoon – ga je groeien. Je lichaamsbewustzijn neemt toe. Het resultaat is je wordt bewuster van je energie. Je leert op tijd een stap terug te doen, of minder stappen te gelijk te maken. Stap voor stap!

 

Mijn vraag aan jou:

Welke oefening geeft jouw een aards gevoel? 

Ik nodig je uit om hieronder jouw ervaring te delen met de lezers van dit blog. Help je mee?

Plaats je een reactie onder dit blog dan krijg je als dank van mij het gratis E book Meer Energie in Minder Tijd!