Voordat je besluit om aan yoga te doen, heb je vast nagedacht waarom je het wilt doen en gevraagd naar ervaringen van andere yogabeoefenaars. Vanuit een bepaalde reden besluit je yoga te volgen.

Bijvoorbeeld je wilt aan yoga beginnen om fitter of soepeler te worden. Of wil je leren ontspannen? Afvallen? Vanwege rug-/schouder-/nekklachten? Om grenzen te leren aangeven? Om signalen van je lichaam te herkennen? Om bewuster in het leven te staan? Om conditie op te doen? Spieren te versterken. Rust te ervaren.

Ieder mens is uniek en een ieder zal een ander doel hebben. Afhankelijk van je doel en het effect dat je wilt bereiken zoek je de yoga vorm en docent die bij je past.

 

De volgende vragen helpen je bij het kiezen van een yogadocent:

1. Wat is jouw reden om aan yoga te gaan doen?

2. Naar welk effect ben je op zoek?

3. Naast de reden is het van belang uit te zoeken bij welke oefeningen je je goed voelt. Zoek je een intensieve work-out, zoek je een meditatieve les, een ontspannen les. Elke yoga vorm heeft andere accenten.

Accenten

  • Iyengar Yoga: voor techniek en perfectie
  • Ashtanga of Vinyasa, Power yoga: voor steeds dezelfde serie oefeningen in een flow
  • Bikram, Ashtanga, Vinyasa, Power yoga: voor een intensieve work-out
  • Samara Yoga: meditatieve, zachte, ontspannende yoga, los van de adembeweging (Yoga4you)
  • Kundalini Yoga: oefeningen op de adem
  • Raya Yoga vanuit de grondlegger van Patanjali
  • Jnana Yoga: de yoga van het woordeloos weten, voorbij concepten, voorbij de dualiteit van woorden. De meest essentiële yoga-filosofie van de Advaita Vedanta wordt een realiteit in meditatie en het dagelijkse leven.
  • Yin yoga: Bij deze zachte yogavorm, oefen je een serie zittende of liggende houdingen waarbij de spieren ontspannen blijven en waarbij je een lichte druk uitoefent op gewrichten en bindweefsel.

4. Welk accent in een yogales spreekt jou aan? Door te praten met je vrienden, bekenden, collega’s hoor je hun ervaringen en kun je vragen welke vorm ze jou aan zouden raden. Ook kun je erover lezen op internet.

Niet alleen door erover te praten maar ook door op internet erover te lezen, zal je meer feeling krijgen welke vorm bij jou past.

Uiteindelijk gaat het erom dat je yoga gaat ervaren. Door het volgen van proeflessen, de sfeer van de yogastudio en de persoonlijke “touch” van de yogadocent kun je vast en zeker een besluit nemen.

5. Wil je persoonlijke aandacht? Als de groepsgrootte groot is zal er minder aandacht voor jouw persoon zijn. Wil je geholpen worden bij het uitvoeren van yoga poses? Wil je feedback delen met andere yoga beoefenaars.

Je juiste docent voor jou is afhankelijk van de klik die je met elkaar hebt. Van belang is dat de docent anatomische kennis heeft  in geval van zwangerschap, rugklachten, knieblessures. En dat de docent alternatieve oefeningen voor je hebt. Je ondersteunt in jouw proces.

Het uitkristalliseren wat je zoekt in een yoga les draagt ertoe bij dat je tijd en geld bespaart in jouw zoektocht naar de juiste yoga les. Neem gerust de tijd voor dit proces en geniet van de lessen die je volgt. Sta open…

 

Waar let jij op bij het kiezen van een yogadocent?  Laat van je horen.

 

Oefening

De volgende oefening is een voorbereidende oefening op een staande torsie of te wel een gedraaide houding.

De houding kan rugpijn verlichten, brengt wervels op een lijn. Het oefent lichte druk op de organen in de buik zoals de maag, lever, nieren, alvleesklier. 

Aandachtspunt:

  • Wees voorzichtig met rug en nekklachten

Halve draai in zithouding op stoel

  • Zit dwars op een stoel
  • Rugleuning aan je linkerzijde
  • Zet voeten plat op de grond(of op stapel boeken)
  • Draai de romp voorzichtig naar rechts
  • Draai je hoofd en kijk over rechterschouder
  • Haal 3 -6 keer adem in deze houding
  • Pauzeer
  • Voel na
  • Ga nu andersom zitten en herhaal de beweging
  • Haal 3 -6 keer adem in deze houding
  • Voel na
  • Wat merk je op?
  • Hoe voelt je rug aan?
  • Hoe zit je op de stoel?
  • Wat merk je aan je voeten?
  • Wat merk je in het schoudergebied?

 Waar let jij op bij het kiezen van een yogadocent?  Laat van je horen:)